Koffiedrinken is vele malen leuker dan het regelen van belastingzaken. Dat geldt in Nederland maar ook in Nieuw-Zeeland. Gelukkig wordt het aanvragen van je IRD belastingnummer in Nieuw-Zeeland zo makkelijk dat je het gewoon even doet tijdens het koffie drinken. Kijk maar.
Voordat je kunt werken in Nieuw-Zeeland heb je een belastingnummer nodig, een ‘IRD tax number'. IRD is de Nieuw-Zeelandse belastingdients: Inland Revenue. Als je een belastingnummer hebt, sta je geregistreerd bij de Nieuw-Zeelandse belastingdienst en wordt het juiste belastingtarief van je loon afgehouden. Hoe het aanvragen van dat belastingnummer in Nieuw-Zeeland gaat, lees je hier. Dat maak je working holiday een stuk makkelijker!
Zonder bankrekening en belastingnummer is het lastig werken in Nieuw-Zeeland. Je kunt in principe wel werken in Nieuw-Zeeland zonder belastingnummer maar dan wordt wel het maximale belastingtarief gerekend en dat is zonde van je geld. Vraag dus op tijd je belastingnummer aan dan kun je dat van je to-do-lijst strepen.
Aanvragen van je Nieuw-Zeelandse belastingnummer (‘IRD tax number')
Omdat je met een working holiday visum naar Nieuw-Zeeland gaat, dien je het belastingnummer aan te vragen voor je uiterlijke inreisdatum dat op je visum staat. Vraag je het nummer na die datum aan dan moet je dat doen volgens de optie ‘aanvragen als woonachtige in Nieuw-Zeeland'. Het staat allemaal op deze pagina van IRD uitgelegd. Je vind daar ook het online formulier om je belastingnummer aan te vragen.
Dit heb je allemaal nodig om het Nieuw-Zeelandse belastingnummer aan te vragen:
- paspoort
- Immigration New Zealand Application nummer (staat in de visumgoedkeuringsmail van Immigratie Nieuw-Zeeland)
- fiscaal identificatienummer uit het land van herkomst, dit is je Nederlandse belastingnummer oftewel BSN of ook wel SOFI-nummer genoemd.
- Een actieve Nieuw-Zeelandse bankrekening. Je moet een bankafschrift kunnen laten zien met daarop de stortingen en opnames.
Hoe open je een bankrekening in Nieuw-Zeeland?
Een bankrekening is in Nieuw-Zeeland openen is net zoiets als in Nederland. Ook in Nieuw-Zeeland moeten banken aan bepaalde anti-witwasregels voldoen en moeten ze weten met wie ze zaken doen: Know Your Customer. Het openen van een bankrekening kan dus een saai en bureaucratisch proces zijn.
Je hebt de volgende documenten nodig om de Nieuw-Zeelandse bankrekening te openen:
- Identificatie met bijvoorbeeld je paspoort: een Nieuw-Zeelands paspoort of een buitenlands paspoort (da's makkelijk want je hebt een Nederlands of Belgisch paspoort).
- Bewijs van je adres in Nieuw-Zeeland, zoals:
- gas/electrarekening, waterrekening of huurovereenkomst (max. 3 maanden oud)
- post van bank of belastingdienst (max. 12 maanden oud)
Dat Nieuw-Zeelandse adres is eens stuk lastiger want veel banken accepteren het niet als je met een adresverklaring van je hostel aankomt. Vroeger werkt een hosteladres nog weel, maar inmiddels wordt het vaak niet altijd meer geaccepteerd. Er zijn uitzonderingen maar veel banken accepteren zo'n adresverklaring van een hostel niet meer.
Een alternatief is het gebruiken van een virtueel adres in Nieuw-Zeealand, dat is een organisatie die jouw postzaken regelt en bijhoudt. Zodra er post is, bewaren ze het voor je, scannen het in en emailen het of sturen het door. Het hangt er helemaal van af hoe je je voorkeuren online instelt.
Het nadeel hiervan is dat de opbouw van het adres vaak niet door het adressysteem van de bank herkent wordt. Het hoofdadres past maar je kunt de toevoeging van appartement of suite niet toevoegen omdat het geen officieel geregistreerd adres is.
Open een moderne digitale Nieuw-Zeelandse bankrekening
Gelukkig zijn er tegenwoordig ook makkelijkere manieren om een bankrekening in Nieuw-Zeeland (en vele andere landen) te openen. Als je in Nederland alvast een Wise Multi-Currency account met bankrekening – dat is een Nieuw-Zeelandse bankrekening met pinpas erbij – aanvraagt, dan heb je al een Nieuw-Zeelandse bankrekening, waarmee een IRD belastingnummer kunt aanvragen.
De bankrekening van Wise ken je wellicht nog wel als TransferWise Borderless. In maart 2021 hebben ze het woord “transfer” laten vallen en zijn ze verder gegaan als Wise. In deze blogpost lees je alles over de naamsverandering.
Wise is het grote wereldwijde moderne financiele platform waarmee je goedkoop geld kunt overmaken werelwijd en waarmee je makkelijk een buitenlandse bankrekening kunt openen en valuta beheren.
Kan ik echt een IRD-nummer aanvragen met Wise?
Jazeker. Als je een gratis Wise Multi-Currency Account neemt, krijg je een echt Nieuw-Zeelands bankrekeningnummer. En daarmee kun je het Nieuw-Zeelandse belastingnummer (IRD-nummer) aanvragen. Vele reizizgers hebben dit al gedaan!
Bovendien heb je met Wise ook een bankrekening in andere landen en betaal je praktisch overal wereldwijd met de pinpas voor reizigers in de plaatselijke valuta. Oftewel het is een groot feest van besparingen. Waarom zou je die kaart met bankrekening niet aanvragen?
Kan je werken in Nieuw-Zeeland zonder belastingnummer?
Nu zijn er vast lezers die nu denken: “kan ik alvast werken in Nieuw-Zeeland zonder IRD-nummer?”. Jazeker je kunt beginnen met werken terwijl de aanvraag voor je IRD-nummer nog loopt, maar je betaalt dan wel een hoog belastingtarief. Zodra je IRD-nummer bekend is, moet je deze meteen aan je werkgever laten zien of geven.
Hoeveel belasting betaal je in Nieuw-Zeeland?
De verdeling van de inkomstenbelastingschijf in Nieuw-Zeeland is als volgt.
Voor elke dollar van je inkomen | Belastingtarief |
---|---|
Tot en met $14.000 | 10,5% |
Meer dan $14.000 maar minder dan $48.000 | 17,5% |
Meer dan $48.000 maar minder dan $70.000 | 30% |
Meer dan $70.000 maar minder dan $180.000 | 33% |
Alles boven $180.000 | 39% |
Dit overzicht van de belastingtarieven in Nieuw-Zeeland is correct voor 2023. Het systeem werkt net als in Nederland, tot de bedragen genoemd betaal je X% belasting, daarboven de volgende schijf etc. Net zolang tot elke dollar uit je inkomsten gekoppeld zijn aan een bepaald belastingpercentage.
Regel je alles zelf of laat je het doen?
De regels voor het aanvragen van je belastingnummer in Nieuw-Zeeland en een bankrekeningnummer zijn door de jaren heen strenger geworden. Bovenstaande info is de meest recente info. We updaten deze blogpost steeds als er nieuwe informatie is.
De grote vraag blijft altijd… Ga je dit allemaal zelf regelen of laat je het doen? Voor het zelf regelen hebben we alle info al gegeven. Kies je voor gemak, dan zijn er deze working holiday startpakketten waarin dit soort bureaucratische financiële zaken al geregeld zijn.
Met deze startpakketten neemt de partnerorganisatie ter plekke deze zaken uit handen zodat jij alleen maar je reis hoeft te plannen! Je hebt dan ook voor de duur van je visum (12 maanden) alle ondersteuning in Nieuw-Zeeland die je maar nodig hebt. Aan jou de keuze: zelf alles regelen of het laten doen?
Wat het ook wordt, je gaat een geweldige tijd tegemoet in Nieuw-Zeeland. Dat is zeker, welke keuze je ook maakt.